Korte beschrijvingen van het concert en de films op het Joods Cultureel Festival 2007

    

Concert van het Orion Ensemble: “Een lach door tranen heen”

Schindler’s List                                          John Williams (1948)

arr. Leonard Leutscher

Theme

Jewish Town

Remembrances                            

Sounds from the past                                 Joachim Stutchevsky (1891-1982)

 

PAUZE

 

Trio nr. 2 in e, opus 67                              Dmitri Shostakovich  (1906-1975)

  1. Andante

  2. Allegro con brio

  3. Largo

  4. Allegretto

Leonard Leutscher zal de stukken toelichten

Sjostakovitsj zei over joodse volksmuziek het volgende: “…zeer gevarieerde muziek, die uiterlijk vrolijk kan zijn, maar in werkelijkheid droevig is. Muziek die bijna is als een lach door tranen heen…”.

Het Orion Ensemble speelt muziek van drie componisten die de joodse volksmuziek als inspiratiebron gebruikten. Leonard Leutscher vertelt hoe ieder van deze componisten dit op zijn eigen manier doet, met zijn eigen stijl en dramatiek.

John Williams’s prachtige muziek bij de film Schindler's List, opgedragen aan de violist Itzhak Perlman.

Het vrolijke en virtuoze "Sounds from the past" van Joachim Stutchevsky, waarin onmiskenbaar te horen is dat hij stamt uit een familie van traditionele klezmer muzikanten.

En tot slot het tweede pianotrio van Sjostakovitsj, geschreven als een in memoriam voor zijn joodse vriend Sollertinski, in een tijd waarin Rusland gebukt ging onder de terreur en onderdrukking van Stalin. Voor Sjostakovitsj was componeren het enige middel tot verzet. Welke geheimtaal, onzichtbaar voor de censuur, spreekt Sjostakovitsj hier?

  


Film 1: Ha'Ushpizin ("De Gasten")

(Israel, 2004)

Een indrukwekkend, komisch, ontroerend verhaal dat zich afspeelt in de traditionele gesloten wereld van ultra-orthodoxe, chassidische Joden. Moshe en Malli, een getrouwd stel, maken een crisis door, zowel door financiële- als vruchtbaarheids-problemen. Ze bidden tot G'd voor hulp, dat in eerste instantie gedeeltelijk wordt geboden, maar vervolgens verschijnen er alleen twee vreemdelingen, waarvan één een oude bekende van Moshe, met een crimineel verleden voor hun deur. Gastvrij als Moshe en Malli zijn, en zeker tijdens Soekot (Loofhuttenfeest), waarbij het een goede daad is om gasten (ushpizin) in de soeka (loofhut) te ontvangen, mogen de vreemdelingen bij hen blijven. Echter, het verblijf van de twee veroorzaakt allerlei problemen, een ware beproeving voor Moshe en Malli.

Ha'Ushpizin is de eerste film die door leden van de Israelische ultra-orthodoxe gemeenschap voor een breed publiek is gemaakt. De acteurs spelen dus niet chassidische Joden, maar zijn chassidische Joden.


Film 2: Sof Ha'Olam Smolah ("Sla linksaf bij het eind van de wereld")

(Israel, 2004)

We bevinden ons aan het eind van de jaren '60, in een klein geisoleerd Israelische dorpje. Twee immigranten-families, één uit Marokko en de andere uit India, worden elkaars buren. Ze delen slechts een droom. Omdat ze gedwongen worden om samen te leven, proberen de twee families een identiteit op te bouwen. Om hun imperiale identiteit te bewaren, stellen ze een cricket team samen. De Marokkanen beschouwen deze sport als snobistisch, en doen hun uiterste best om het te verstoren. Intussen heeft elke familie een tiener-dochter die het landschap van de seksuele revolutie verkent. Wanneer de wellustige Marokkaanse Nicole en de onstuimige Indiër Sara een relatie krijgen, helpt hun verlangen naar vrijheid hun vooroordelen te overwinnen. In deze geïsoleerde plek slingert de weg naar harmonie op een vrolijke en verrassende manier.